Het bestuur bezoekt de tuinen van de gepensioneerde mannen van Kita. Er is nog veel werk te verzetten.

Voorschoten / Kita - Na enkele jaren van politieke onrust is er nu weer, voorzichtig, een mogelijkheid om reizen naar Mali en dus naar Kita te maken en daar maakten zes bestuursleden van de Jumelage Voorschoten-Kita graag gebruik van. Afgelopen zaterdag stapten zij op het vliegtuig. Doel van de reis is projecten te bezoeken, gesprekken te voeren en (voor twee bestuursleden) kennis te maken met het land en de cultuur. Een verslag van voorzitter Conny van der Krogt:

In een van de heetste weken van het jaar kwamen wij aan in Bamako. In het vliegtuig ontstonden al goede gesprekken. Ontwikkelingswerkers die teruggingen naar Mali of juist een oriënterend bezoek gingen afleggen, maar ook voor Malinezen die na jaren weer terugkeren naar hun land en hun familie.

Controles
Op het vliegveld aangekomen merk je allereerst dat het een stuk groter is geworden, er zijn niet opvallend veel extra militairen maar wel een extra controle op de luchthaven. Artsen staan klaar met hittecamera's om vast te stellen of de passagier koorts heeft. Geavanceerde technieken om het ebolavirus voor te blijven. Wij mogen na controle doorlopen en gaan op zoek naar onze koffers. We hebben er veel, want deze keer hebben we allemaal een extra koffer meegenomen voor de kliniek van Mathilde Rijntjes.

(Warm) Welkom
Na alle controle volgt een warm welkom van Moussa Fofana, onze gastheer voor dit weekend. Warm ook in temperatuur. Het is 11 uur 's avonds, maar de temperatuur is nog niet onder de 30 graden.

Wat wij ons bij de warmte niet konden voorstellen is dat alles warm is. De toiletbril, de handdoeken, je tandpasta, het bed. Alles voelt alsof je in de droger stapt.

Ontwikkelingen
Na een "verkwikkende" nachtrust is het tijd voor de geldwisselaar en een eerste of hernieuwde kennismaking met Mali. Natuurlijk kan een bezoek aan het Nationale park en museum niet ontbreken, evenals een bezoek aan de rivier de Niger. Daar hebben wij ons eerste gesprek over de ontwikkeling van Kita. Marja Oostwoud, een Nederlandse vrouw, getrouwd met een Malinees, wil met ons kijken naar de mogelijkheden om korte vakantietrips vanuit Bamako naar Kita te organiseren. Wij beloven haar onze ogen en oren goed open te houden en met elkaar na te denken over een culturele invulling van zo'n weekend. Kita is de bakermat van de Mandégeschiedenis en de muziek.

Bezoeken
De volgende ochtend brengen wij een bezoek aan de Ambassade. Er zijn goede gesprekken gevoerd met Jan Kees de Nooijer en Mirjam Tjassing over o.a. de ontwikkelingen in Mali. Beiden benadrukken dat de politieke situatie invloed heeft gehad op de situatie in Kita, maar niet tot stilstand is gekomen. Wij vertellen over onze Jumelage en de plannen die we tijdens het werkbezoek willen bespreken.

Naar Kita
Daarna is het tijd om te vertrekken naar Kita. Een tocht van ongeveer 200 kilometer over een redelijk goede weg. Er is een ontvangst voor ons geregeld aan de grens van de gemeente, maar voor we daar zijn aankomen willen we in Kassaro, een plaats in de Cercle de Kita, kijken naar het zonnepaneel wat op een school geplaatst is. Een dorp zoals we kennen uit de aardrijkskundeboeken, met ronde hutjes en huisjes van leem. Op het schoolterrein is het rustig, de lunchpauze is in volle gang. De leerlingen die te ver van school wonen om naar huis te gaan, wij zouden zeggen de overblijvers, lopen op het schoolplein rond en helpen ons om het huis van de directeur te vinden. Met het verslag van het project van de zonnepanelen in onze handen bekijken we de foto's. Het kost ons wat tijd om te zien dat het zonnepaneel nog goed werkt, maar inmiddels op een andere plaats staat. Belangrijk is om de panelen regelmatig schoon te maken om een betere energievoorziening te generen.

Na een bezoek van een uurtje gaan we verder richting Kita. Daar aangekomen staat een ontvangstcomité klaar. We ontvangen het programma voor de komende periode. Na een korte rustperiode gaan we op bezoek bij het erf van Adama Sissokko waar we hartelijk ontvangen worden.

Burgemeester
De volgende morgen gaan we op bezoek bij de "Courtoisie". We bezoeken de Conseille de Cercle, de Prefet en het hoofdbureau van politie waar ons optimale veiligheid wordt beloofd. Ook brengen we een bezoek aan het gemeentehuis waar we horen dat de burgemeester van Kita met een aantal mensen in Bamako wacht op een visum om een bezoek aan Nederland te brengen. 5 jaar geleden is het convenant tussen Voorschoten en Kita getekend, naast het 30 jarig bestaan van de Jumelage een goede reden om de gemeente Voorschoten een bezoekje te brengen.

De middag wordt besteed aan een bezoek aan de markt. Daar wordt de hitte wel heel duidelijk voelbaar. Met een temperatuur van rond de 45 graden is het echt te warm om over straat te lopen.

Aan het begin van de avond brengen we wat beleefdheidsbezoeken en een kort bezoek aan de werkplaats van de smeden en timmerlieden. Hier is op het moment weinig werk en dat is duidelijk zichtbaar. Er staan geen grote stapels schoolbanken, er is weinig personeel en de bewaker vertelt ons dat hij grote zorgen heeft.

Radio
De rest van de avond brengen we door in de rust van ons hotel. Hoewel rust; Allereerst komt Edouard, de directeur van een radio-station in Kita langs om een interview met ons af te spreken. Vervolgens komen twee zonen van Cherif Coulibaly langs om te spreken over de toekomst van hun zusje. Tot slot komt de familie van Adama ons nog even welterusten zeggen. Al met al is het rond middernacht als wij onze kamers opzoeken.

Dovenschool
Woensdags brengen wij een bezoek aan de dovenschool, waar op dit moment niet veel leerlingen zijn. Wel ziet alles er keurig verzorgd uit, de tuin staat er goed bij. De kraan die twee jaar geleden is geplaatst werkt goed en ook de schriften en pennen die wij, namens de Gemeente Voorschoten hebben geschonken worden goed gebruikt.

We bezoeken de tuin van de gepensioneerde mannen en zien dat er weinig opbrengst van de tuin is. De warmte en ziekte van deze mensen maken het moeilijk om in deze warme tijd voor een goed opbrengst te zorgen. Wel zien we dat er voldoende water is. We stellen wat kritische vragen, het is zonde om deze goede grond ongebruikt te laten in een dorp waar kinderen s avonds zonder eten naar bed moeten, domweg omdat het er niet is.

Internet
Tijdens de vergadering van woensdagmiddag willen we hier op terug komen. Het is nu 14 uur. We hebben net geluncht in de tuin en maken dit stukje klaar voor verzending. Hiervoor moeten we op zoek naar een internetcafé waar we voor 1000 cfa (= € 1,50) een uurtje van een internetverbinding gebruik kunnen maken. Voor ons geen geld, maar voor veel mensen het verschil tussen wel of niet eten.
We hopen deze week nog een keer een bericht te kunnen sturen.