Voorschoten – Concertpianiste Anastasia Safonova en violiste Irina Simon-Renes speelden op 10 april in een vol woonzorgcentrum Adegeest een romantisch klassiek concert. Het publiek was onder de indruk en ziet beide musici graag weer terug.

Voor de pauze vertolkten de dames werken van Chopin, Schubert en na de pauze Schubert-Liszt en Chopin. Het spel was vol passie, emotie en intimiteit. Beide musici verduidelijkten de muzikale ideeën van de componisten. Het eerste werk van Frédéric Chopin (Nocturne Op.9 No1 h-moll 9 No3 Bes – dur) bleek te gaan om romantische karakter stukken in een wat melancholieke stijl geschreven, met een expressieve, dromerige melodie. Vervolgens  speelde Safonova solo Barcarolle op.60 Fis-dur.  Deze barcarolle is een gestileerd 'gondellied' geschreven in een meeslepende en zangerige stijl. Chopin speelde het in 1848 tijdens zijn allerlaatste recital in Parijs in 1848, een jaar voor zijn overlijden. De Barcarolle toont het genie van Chopin op het vlak van ornamentiek (versiering) in zijn volle glorie.
  
Het volgende stuk dat Safonova solo speelde is Fantasie-Impromptu op.66 cis-moll van Chopin. Daarvan was onbekend waarom Chopin dit stuk niet heeft gepubliceerd. Pianist Arthur Rubinstein vermoedde dat Chopin een betaalde opdracht voor het werk kreeg. Feitelijk had hij dat verkocht aan de Barones d'Este. Het mysterie werd opgelost in 1960 toen Rubinstein het "Album van de Barones d'Este " had verkregen op een veiling in Parijs. Voor de pauze besloot het duo nocturne op 9 no 2 een compositie die Chopin componeerde toen hij 20 jaar oud was.

Na de pauze speelde Anastasia Safonova en Irina Simon-Renes werken van  Schubert (Sonatine No1 op. Posth.137Nr.1  D-dur en Sonatina in D Major D384, Op.posth.137, No.1 ) en Gretchen am Spinnrade, der Erlkönig en die Forelle speelde Safonova solo. Schubert componeerde vier Sonatinas voor viool en piano in 1817. Toen hij 20 jaar oud was had Schubert al een groot aantal werken gecomponeerd waaronder de prachtige liederen Gretchen am Spinnrad en Die Erlkönig.

Tot slot speelde het duo de Nocturne van Chopin: Op.posth. cis-moll.  De virtuositeit van Safonova lag in het meesterlijke gemak waarmee zij over de toetsen gleed, in het enorme scala aan klankkleuren, de subtiele dynamiek, de verborgen middenstemmen en de ongedwongen stroom der noten. Dit is Chopin op zijn best. 

Anastasia Safonova is een pianiste die samen met de violiste  Irina Simon-Renes  alle grillige aspecten van de romantische nacht bezingt. Ook hier ontbraken de motorische momenten niet; ze kwamen even goed uit de verf als de uitgesponnen lyriek. Ondanks de moordende concurrentie van vertolkingen op een moderne concertvleugel was dit een prachtig recital. 

In het gastenboek staan vele positieve reacties waaronder: "Echt een fantastisch concert! Voor herhaling vatbaar" Opnieuw een prachtig concert" Wat een prachtig concert, top !!"Heel mooi gespeeld! Ik hoop dat jullie heel snel weer eens komen spelen!! Bedankt"